SLOUPEK: Hollywood v krizi

Článek od: Martin Stručovský - 15.04.2012

Nevím, jak pro jiné čtenáře, ale pro mě byl Hollywood od okamžiku, kdy jsem coby capart propadl filmu, synonymem pro místo, kde se sny stávají skutečností. Místem, z něhož tyto sny vyrážejí do světa a pronikají k divákům skrz stříbrné plátno. Jenže v posledních zhruba třech letech mám pocit, že z Hollywoodu odešel jeho velký tvořivý duch a jednoduše mu došly nápady, nebo se bojí jít do něčeho nového. 

Stačí se podívat na letošní produkci, která se defakto opírá o samé známé značky. Namátkou – Avengers, Hobit, Temný rytíř povstal, a dokonce i Prometheus, který trailery navazuje na pojetí prvního, kultovního Vetřelce. Ovšem víc než pokračování sérií a „přiživování se“ na slavných značkách mi krev pijí remaky. V minulosti stačil Rob Zombie počechrat pověst kultovnímu Halloweenu Johna Carpentera a vzpomínka na loňského Barbara Conana ještě pořád bolí. Letos se na nás chystá předělávka další klasiky, tentokrát ze sci-fi luhů – ano, potká to i Total Recall. Někdo v Hollywoodu si řekl, že Verhoevenova verze není už dost dobrá pro dnešního diváka.  

A když se vrátíme k letošní produkci, nalezneme pouhé dva snímky, které nejsou remaky, nemají za zadkem slavnou značku ba ani nejsou adaptací slavné videohry či knihy. Jednak mluvím o pixarovském animáku Rebelka, který sice podle trailerů vypadá mdle, ale tohle studio ještě nikdy nezklamalo, takže očekávání jsou pořád velmi vysoká. No a pak je to sci-fi snímek Looper, v němž hrají hlavní role Joseph Gordon-Levitt a Bruce Willis, a svou krátkou ukázkou budí dojem, že by nás mohl čekat obrovský zážitek, který si s chutí dopřejeme v kinech několikrát za sebou.

Ale co dál? Kam až tohle recyklátorství a neschopnost přijít s něčím novým zajde? Už se pomalu děsím dne, kdy mi Hollywood sáhne na milované noirové filmy. Copak na knihkupeckých pultech není dostatek slibného materiálu? Copak všem scenáristům došly nápady a musí sahat na filmy, které se za těch x let stačily změnit v žánrovou klasiku?

Komentáře

No ja súhlasím, lenže HOLLYWOOD bol vždy o peniazoch. Teraz však už majú väčšiu cenu a konkurencia je obrovská. Podla mňa preto lákajú ludí na remaky,adaptácie a podobne, aby podchytili fanúšikov alebo odchytili nových + zarátame reklamné produkty + po filme mnohý siahnu po knihe ktorá ich obišla,či hre alebo si pre srandu porovnajú remake s klasikou a podobne. Je to už len o tom kto s čím príde a kto aké má meno. Hollywood sa pomaličky spolieha len na trikové efekty a na známe tváre. Stačí adaptácia hocijakej hovadiny ktorá prepadla na plnej čiare, hodia tam Bruce Willisa, Johnnyho Deppa (na cca 5 sekúnd) diváci sa nahrnú, minú peniaze a sú sklamaný.LENŽE PENIAZE IM UŽ NIK NEVRÁTI, HOLYWOODANIA SA TAKTO PREBIEHAJÚ a zabúdajú na dej a to, čo kedysi znamenalo uroby´t dobrý film - BYŤ ORIGINÁLNY. Všade len efekty a herci a scenár na s opakujúcim sa klišé, pričom už technika tak pokročila, že HOLLYWOODSKE filmy strčí do vrecka chalan s mobilom, ktorý si povie, že natočí prequel k BLAIR WITCH....zapracuje na scenári a je s toho dobrá vec. Zatia čo by v Hollywoode nadrbali efektov,známe tváre (ako som už spomínal) a nahodili reklamu, zhrabli peníze. Divák by si ale určite viac užil roztrasený film s prepracovaným scenárom. Pre HOLLYWOOĎANOV preto platí len jedno - peniaze a známe mená (či už projektov alebo hercov) a už sa len medzi sebou cez známosti pretekať kto s koho. V podstate s tvojím názorom súhlasím, však sa uvidí, že TOTAL RECAL bude len o efektoch, akcii a bez napätie. Proste nebude to ono, ako nebol CONAN a podobne. Nová je to doba, časy, keď amerika vykráda filmy a nahrádza ich smiešnymi gíčovími napodobneninami. KEBY MIESTO TOTAL RECALLU NATOČILI FILM (možno podobný) DALI INÝ NÁZOV POZMENILI DEJ MALO BY TO ÚPLNE IN=Y DOPAD AKO BUDE MAŤ TERAZ...FILM SA NEVYHNE POROVNÁVANIU A BUDE LEN ĎALŠOU KÓPIOU. Keby to ale zmenili (len hlúpe názvy a trošku dej) ľudia by to brali úplne inak, ako konečne niečo nové a jedinečné vôbec by ich nenanpadlo,že je to ako TOTAL RECAL. TAKOUTO BANALITOU BY MOHLI ROBIŤ S KÓPIÍ skorooriginály...v preklade: S HLÚPOSTÍ LEPŠIE FILMY!

Technika si nové verze ale vyžadovala vždycky. Třeba došlo na zvuk: všechno se točilo znovu a jinak, taky často hůř. Došlo na širokoúhlé plátno a snažili se tím vytáhnout lidi od prvních televizí. Atd. Za další: POkud se do toho začne rýt, zjistíme, že i různé slavné a originální filmy mého (roč. 1964) třeba mládí jsou už buď remaky, nebo maskované remaky: inspirace nějakým filmem, která se pořádně provětrala. V jistém smyslu ostatně opravdu neexistuje moc příběhů a je otázka, jestli by bylo fér točit nový Total Recall pod novým názvema se změnami jako nový film. Není spíš víc fér udělat nový TOTAL dnešní technikou? Dále si nemá cenu namlouvat, že TRH A PENÍZE nerozhodují všude, nejen v Hollywoodu. Kdysi, pravda, nrozhodovaliu v socialismu a vojáka Vláčila nechali točit pět nebo nevím kolik let Markétu Lazarovou. Ale to jsou naprosté výjimky. Všude je to o penězích a kdyby lidi nechtěli druhé díly, tak by druhé díly nevznikaly. Navíc nikde není řečeno, že druhý díl nemůže být jen nálepka sloužící prodeji na regulérním originálním filmu, ze kterého se drobnými úpravami ukul druhý díl. Konečně je pohled tohoto článku pohledem ještě celkem mladého člověka, pro kterého jsou tři roky krátká doba. Jak to ale vidím třeba já, tři roky neznamenají nic a sotva lze dělat nějaké závěry. Teď je, pravda, dost podstatný definitivní odchod od hmatatelného filmového pásu. V hollywoodu, ale i jinde vzniká velké množství filmů a bezpochyby i nadále vznikají filmy relativně původní. To je aspoň můj náhled. IF

... s komentáři souhlasím. Dodám jen, že jde spíše o Siriův pocit, protože nám chlapec roste a každým dnem toho vidí víc a víc zná. A najednou přijde doba, kdy si bude vybírat a chtít se nechat překvapit něčím novým. Možná pak začne sledovat ty původní filmy a náměty, aby zjistil, že je čas, aby se vrhl na filmařinu sám a zjistil, že nakonec také bude čerpat jen z toho, co zná. Já osobně se velmi dobře nechám uchlácholit akční podívanou, kde mohu vypnout mozek a jen vnímat obrazy a o to víc si pak užiji nějakou nezávislou komorní podívanou s vypilovanými dialogy a soudržným scénářem. Asi brzy začnu jezdit na festivaly ;-) Což člověku připomíná blížící se Finále Plzeň.

Přidat komentář