Rozhovor s Jindřichem Rohlíkem
Článek od: Martin Stručovský - 13.06.2016
S Jindřichem Rohlíkem Sarden přinesl rozhovor před dvěma lety, když vyšla Země bez zákona. Před pár dny vtrhl na knižní pulty další Rohlíkův román nazvaný Legenda o Rovenu. A toho Sarden musel využít, takže nabízí další rozhovor, který je tentokrát víc zaměřen na Brány Skeldalu, potažmo na první díl, který se jmenuje Legenda o Rovenu.
Mohl bys na začátek naším čtenářům prozradit v čem se Brány Skeldalu (dále jako Brány – pozn. redakce) liší od Země bez zákona (dále jako Země – pozn. redakce)? Přeci jen Země byla útlá knížečka, kdežto Brány už jsou opravdu pořádný špalek.
Je to jiný druh psaní, tedy stavby příběhu a stylistiky. Zatímco v Zemi bez zákona jsem se snažil přiblížit jednoduchým, přímočarým příběhům, které jsem měl tak rád, když jsem byl malý (s nějakými pozdějšími vlivy Raymonda Chandlera), Brány Skeldalu jsou plnokrevný román s vývojem postav, spletencem dějových linek včetně dějových linek vedlejších. Stylistika je promyšlenější a vypracovanější, než byla v Zemi bez zákona, kde byla zjednodušená záměrně.
Ptám se proto, že zatímco Země na mě působí jako akční jednohubka ve stylu Conana, tak Brány na mě působí víc jako high fantasy. Vnímáš taky tak žánrové dělení anebo zastáváš jiný pohled?
Asi bychom to viděli podobně, kdybych si byl jistý, co je to high-fantasy. Já jsem spisovatel, dělení žánrů nechávám na kriticích :-)
Jak moc je pro tebe vlastně důležitý subžánr? Anebo u tebe jako u spisovatele hraje hlavní roli příběh?
Příběh hraje jednu z hlavních rolí. Myslím si, že pokud do příběhu nedostanete opravdovost v jakékoliv, byť stylizované formě a také nějakou originalitu, pak jste jako spisovatel selhali. Je pro mě důležité, aby situace, jednání postav i jejich repliky byly životné. Hodně mě zajímají vztahy mezi postavami. V příběhu pak hledám zajímavé dějové zvraty, které jsou stejnou měrou nečekané jako k nim vlastně příběh celou dobu spěl (když se na ně podíváte zpětně). V tom je velká dráždivost.
Brány i Země se odehrávají v prostředí tvé počítačové hry Brány Skeldalu. Jak moc jsou knihy s hrou propojeny?
Hlavní hrdina Země bez zákona je jedním z šesti hrdinů Brán Skeldalu. Odehrávají se sice ve stejném světě, ale místopisně se moc neprotnou, ale Země bez zákona se třeba odehrávala z části v Bažinách beznaděje a v Branách Skeldalu se o nich alespoň mluví, protože z nich pochází šlechtic, kterého jiný hlavní hrdina dosti urazí.
Na co se mohou čtenáři v Bránách Skeldalu těšit? A mohl bys trochu nastínit svůj svět a postavy čtenářům, kteří Skeldal neznají?
Protože se jedná o knihu podle herní předlohy, snažil jsem se, aby v ní hráči poznávali místa i postavy, nepřátele a herní zážitky ze hry. Zároveň jsem se snažil, aby příběh byl mnohem dospělejší. Proto se hodně věnuji dynamice vztahů mezi postavami a dodávám určitý humor, ne moc, jen, aby mohl mít čtenář jakýsi nadhled. Do každého dějového zvratu, do každé lokace, ke každé postavě jsem přidal něco, co hráč sice pozná, ale je mu to podáno nečekaným způsobem. Na druhou stranu jsem věděl, že kniha musí fungovat jako svébytné dílo. Musí takto působit i na čtenáře, kteří o nějakém Skeldalu v životě neslyšeli. Tohle vědomí mě vedlo během celého psaní.
Wahargem (hrdina Země bez zákona – pozn. redakce) měl být původně jedním z hrdinů Brán. Nakonec si ale vysloužil svou vlastní knížku. Znamená to tedy, že se vrátí v tomhle konkrétním díle anebo v některém z příštích?
On stále je jedním z hrdinů Brán Skeldalu. Viz. výše. Jenom, jak se dělají spin offy po úspěšných sériích s jedním z hrdinů, tak já to udělal dopředu :-)
Na stránkách nakladatele (Straky na vrbě – pozn. redakce) se můžeme dozvědět, že Brány mají mít celkem čtyři díly. Jak to tedy vypadá s těmi dalšími?
Tyto díly jsou napsané v první verzi. Nyní na nich budeme s vydavatelem pracovat, abychom je doladili do podoby, kterou se odvážíme předložit čtenářům. Nemusíte se ale bát, že to bude jako s ostatními ságami, že je teprve budu nekonečně dlouho dopisovat. Vše je dané a nyní pouze piluji.
- 5730x přečteno
Přidat komentář