Fenomén (a modelaření): Muzikálová Válka světů Jeffa Wayna 1978 - TODAY!

Článek od: Petr Simcik - 02.08.2021

Říkám to nerad, ale za popularitu Wellse a hlavně Války světů prostě můžou Američané. Wells napsal Válku světů v roce 1898 a co na to Britové? Pochvalné recenze, práva na knihu do celého světa, ale jinak... nic až do roku 1938! Ani blbý divadlo?! Vážně? Musel se toho chopit Američan Orson Welles a halloweenskou epizodou rozhlasového pořadu vyděsit Ameriku. V Grower's Mill v New Jersey přistáli mimozemšťané a nikdo si nemohl být jist životem. Člověk by si řekl - ta hra, ta kniha má potenciál. Marťani, kráčející stroje, pojďme to nějak zpeněžit! Jenže Britové stále nic, a tak museli opět přijít Američané Byron Haskin a Barré Lyndon a pustit do světa první film Válka světů. Psal se rok 1953 a tentokráte došlo k prvnímu kontaktu v americkém městečku Linda Rosa v Californii. Film, který nesl jasnou známku doby vzniku a probíhající studené války, si odnesl Oskara za efekty a pak bylo zas na dlouhou dobu ticho. Vlastně v roce 1973 přichází se svou Válkou světů vydavatelství Marvel a vzniká Killraven! Ale to jen tak na okraj - další adaptace totiž už vznikla na britské půdě. Že by se Britové pochlapili? Divadlo, Shakespearův národ? Ale kdeže, musel přijít další rodilý Američan, Jeff Wayne, a vtisknout Válce světů podobu, která jí vydržela až do roku 2005, kdy ji vystřídala další americká adaptace, tentokrát opět filmová. Pokud jde o zpracování vašeho velikána, tak vám to, milí Britové, vaše bývalá kolonie maximálně natřela. 

Mimochodem, dokonce i co se týče takových věcí, jako je pamětní vyobrazení, se Američané zhostili lépe. V Grower's Mill se nachází plaketa s krásně a hlavně správně vyobrazeným tripodem, jakožto památka k uvedení Wellesovy rozhlasové hry. Zatímco když vydali letos v Británii pamětní minci na oslavu života a díla H. G. Wellse... Vážení Britové, je to tripod! Měl by mít tři nohy!

Každopádně adaptace, na kterou se podíváme podrobněji, je ta za roku 1978. Je to adaptace muzikálová, hudební, rockoperová a překvapivě také debutová. Jeff Wayne přišel s jasnou vizí kombinace syntetizované i klasické orchestrální hudby se zachováním příběhu a jeho zasazení na konec devatenáctého století. Jednotlivé zpívané scény jsou propojeny monology vypravěče tak, jak jsou jednotlivá setkání a události propojovány v originálním románu. Tahle verze vyšla pod názvem Jeff Wayne's Musical Version Of The War Of The Worlds na dvou LP a zaznamenala fenomenální úspěch po celém světě, který v různých mutacích trvá dodnes. O obálku a vložené ilustrace k jednotlivým kapitolám, které mohly být díky velikosti LP desek skutečně působivé, se postaral Mike Trim (a Geoff Taylor), který se podílel na vizuálu několika televizních seriálů a filmů. Album se honosí titulem jedno z nejprodávanějších alb všech dob a skutečně nyní stále zabírá na žebříčku v UK 38. příčku, což na pětačtyřicet let starý sci-fi muzikál vůbec není špatné.

Samotný Jeff Wayne je tak trochu záhadou. Ne že by něco tajil, světel reflektorů si očividně užívá, rozhovory dává a tak. Spíš jde o to, že je sice úspěšný skladatel s nějakou tou cenou a má za sebou nejen muzikálovou verzi The War Of The Worlds i Spartaka, ale spíše nic nenasvědčovalo tomu, že tohle je ten člověk, co bude mít s Válkou světů takový úspěch, protože před ní se jeho kariéra skládala z reklamních znělek a po ní vlastně také, plus třeba známé znělky Good Morning Britain.  (A abych byl úplně poctivý i jedné menší i když úspěšné muzikálové zkušenosti s Charlesem Dickensem) I tak by se ale Wayne směle dal označit za muže jednoho projektu který tvoří většinu jeho pracovního života. Ovšem v tomhle případě dobře pro nás, protože jestli Wayne něco umí, tak udržet Wellsův příběh naživu, byť v takovém pofidérním žánru, jako je muzikál.   

 www.wikiwand.com/en/Jeff_Wayne

Trefa do černého Mika Trima

I když má za sebou Mike Trim víc designových prací, z nichž nejznámější je pro nás loutkový Thunderbirds, kde se mohl vyřádit na spoustě techniky, nebo například film Doppleganger, vizuály marťanských strojů patří k jeho nejznámějším pracím. Doslova trefa do černého, protože jsou dodnes reprintované a používané ve všech pozdějších adaptacích a wellsovských projektech Jeffa Wayna. Vizuál, který trochu ztrácí na mimozemskosti co se základních tvarů týče, ji dohání umístěním do kulis anglického venkova nebo do boje s armádou přelomu devatenáctého a dvacátého století. Trimovi Marťané totiž opravdu hodně zapadají do obecného vkusu sedmdesátkové a osmdesátkové sci-fi a když se podíváte na jiné jeho stroje a stroje jeho současníků, ty tvary tam jsou jasně vidět. Pokud bychom dali pryč velká zelená okna (či je udělali průhledná) a přidali jednu nohu, aby stroj dostal přirozenější čtyři, nebo dokonce kolový podvozek, rázem máme typickou pozemskou techniku budoucnosti z představ tehdejších tvůrců. Nemusíme daleko - takový Moonlander nebo modul Falcon z pohledu Mika Trima je prakticky recyklací jeho marťanských nápadů nebo, pokud nebudeme moc příkří, odrazem jeho osobního vkusu. Nemusíme ale ani tak daleko, designy lodí ze seriálů ABC, třeba přistávací modul lodi Galaxia, by mohly vyprávět.  Na Thunderbirds pracoval ve studiu Dereka Meddingse jako návrhář a tvůrce modelů, konkrétně na první a druhé sérii. Jako freelancer pak spolupracoval i na filmu Thunderbirds z roku 2004, který na tuhle šedesátkovou sérii navazuje. Jeho tehdejší šéf Derek Meddings se efekty podílel na osmdesátkových Supermanech a například i na Jamesu Bondovi. Nás by mohl zajímat ještě jeden člověk, který je s Mikem Trimem na fotografiích z Meddingsova studia, a to je Roger Dicken - pokud vám to jméno nic neříká, je to člověk, který má na svědomí modelářskou práci na filmu Alien, neboli Vetřelec, a měl na starost převedení představ H. R. Gigera do zfilmovatelné podoby. To už jsme ale trochu odbočili. Když se podíváme zpět k Thunderbirds, vidíme, že jejich lodě / letadla se designově Marťanům Mika Trima také podobají a to ani nemusí jit o Trimovu práci, protože třeba Thunderbird 2 má na svědomí sám Meddings.

Faktem je, že i když Mikovi Marťani nijak nevybočují z dobových sci-fi konceptů, jeho návrhy a kresby zabodovaly a jeho zpodobnění souboje tripodu a Thunderchild je ikonické a objevuje se znovu a znovu. Jeho podoba Maťanů se pak s příchodem moderní techniky přelila nejdřív do nového tisíciletí v podobě nových 3D animací a podoby v počítačových hrách vydaných před miléniem k nové tour s obnovenou Jeff Wayne's muzikálovou Válkou světů a následně v roce 2012 i k její nové generaci, ve které byly modely znovu použity jak pro animace, které tentokrát hrají zásadní roli, tak pro obrovský model tripoda přímo na jevišti. V roce 2019 navíc vznikla nová varianta 4D představení pod názvem Jeff Wayne's The War of The Worlds: The Immersive Experience, ve kterém procházíte již jako aktivní účastník scénami Války světů a můžete potkat Mikovy Marťany na vlastní kůži.

I když je tahle varianta Tripodů spojována hlavně se jménem Jeffa Wayna, zajistil si jimi Mike Trim nesmrtelný zápis do dějin designu. V roce 2014 vyšel art book - The Future Was F.A.B.: The Art Of Mike Trim. K sehnání na Amazonu ale bohužel už jen jako paperback.

Geoff Taylor

Geoff Taylor je, co se týče cover artu, muž v pozadí, který nebyl nikde zmíněn, a přitom jsou to jeho kresby, které zdobí vnitřek alba a dávají nám tušit, aniž bychom viděli představení, jak vypadá šarlatový mor, kterým Marťani teraformují Británii ke svému obrazu a nebo jak vlastně Marťani končí, jako hostina pro vrány. Jeho pojetí ilustrace k Brave New World je pak až verneovské, protože zobrazuje vojákovu představu o podzemním světě, který se ve skrytu před Marťany rozvíjí, aby je porazil a působí přesně jako představy budoucnosti z Belle Époque. Jeho kresby byly součástí dvojalba jako vložené plakáty a dělají z něj opravdovou lahůdku. Bohužel kvůli technologii jsem zvolil CD a v nich už to tak dobře prostě nevypadá. Každopádně pokud byste o tyto kresby stáli, album bylo, jak jsem psal výše, jedno z nejprodávanějších, takže z druhé ruky jdou oba vinyly s kresbami v pohodě sehnat. Opravdoví odborníci mohou Geoffa Taylora znát z několika málo obálkových ilustrací třeba ze Snů kamene od Jonathana Wylie, které u nás před lety vydalo nakladatelství Laser. Geoff Taylor se cover arty živil od poloviny sedmdesátých let, takže po jeho tvorbě je třeba pátrat hlavně tam, a to i u zvučných jmen, jako jsou anglická vydání Asimova či Aldisse.

Roger  Dean

Mimochodem, Jeff Wayne se tehdy rozhodoval mezi více koncepty. Ve hře byl i Fighting machine Rogera Deana, který je opravdu hodně mimozemský a netradiční, ale troufám si říct, že si Wayne opravdu vybral správně, mimimálně proto, že je Wellsovu pojetí už na hony vzdálený. Jde opět spíš o jakýsi skafandr než o kráčející tank, a Waynovi se prý zdál až moc mechanický a překombinovaný, což je fakt.  

Jeff Wayne's Musical Version of The War of the Worlds – The New Generation

Jak jsem již poznamenal výše, v roce 2012 vyšla na dvou CD i vinylu Jeff Wayne's Musical Version of The War of the Worlds – The New Generation, a zároveň vzniklo nové představení. Došlo k reimaginaci scén a modernizaci hudby a obojí podle mě ku prospěchu věci. Jelikož se nemění působiště ani časové zasazení, došlo k viditelnému posunu ke steampunkovému aranžmá, které dílu vysloveně sedí. Šťastnou ruku měl Jeff Wayne i při výběru vypravěče, jímž není nikdo jiný než Liam Neeson, kterého všichni známe jako Qui-Gon Jina nebo Ra's al Ghula, ale také Oskara Schindlera. Jeho výkon je jedinečný a hlas k tématu skvěle vybraný. Díky posunu v technologii navíc nemusí jen jako hlava viset vedle jeviště, ale může po něm jako promítaný obraz chodit a stát se prakticky součástí živé produkce, i když tam logicky jako zaměstnaný herec nemůže být reálně. Trochu mi jeho role připomíná holografického učitele a muzejníka z novějšího zpracování Wellsova Stroje času. Jako vypravěč a novinář, hlavní hrdina, interaguje s mnoha herci a jeho virtuální podoba umožňuje i změny perspektivy, virtuální kulisy apod. Nejde tedy o nějakou náhražku živého člověka, ale vyslovený úmysl. Ani nový set zpěváků a herců, který se postaral o živé role není vůbec špatný a projev je o dost modernější a živější než u původní verze. Zajímavé je obsazení Jasona Donovana, jenž v původní verzi hrál mladého vojáka, dělostřelce, a s novou verzí show dorostl do role faráře Nathaniela, který ztratil víru. Současně s CD Wayne odstartoval turné po Evropě a s "lite" verzí části "Eve of the War" a "Forever Autumn", menším plátnem a orchestrem navštívil The Alan Titchmarsh Show.

Nová generace má také v živé / video verzi nové třicetimetrové plátno a gigantický model tripoda se spoustou efektů, jako je oheň a dým. Ano, dalo by se říci, že CGI se rozhodně nevyrovná nejmodernějším kouskům, i grafika této nové verze se blíží videoherním animacím, které známe maximálně z her roku 2000, prakticky jde o HD verzi animací se stejnými modely, se kterýmy byly tvořeny devadesátkové hry k první show, ale v kombinaci všech použitých efektů to není úplně na škodu. Show je nám teď momentálně nedostupná, ale existuje záznam, ke kterému se dá bohužel jen nelegálně poměrně lehce dostat a vřele to doporučuji. Pokud byste to přeci jen chtěli vidět naživo, nová série představení bude odehrána v roce 2022!  https://www.thewaroftheworlds.com/
 

Jeff Wayne's The War of The Worlds: The Immersive Experience

The Immersive Experience je nový projekt z roku 2019, jehož realizaci trochu brzdil a brzdí covid. Jde o dvacet scén z muzikálové verze, které si můžete jako aktéři pomocí 3D brýlí, kulis, virtuálních místností i setkání s živými herci prožít. K tomu, jaké to asi je, si můžete přičichnout díky traileru níže. V Londýně na 56 Leadenhall Street vás pak čeká zbytek, a pokud přežijete mimozemskou invazi, můžete se občerstvit ve stylovém bistru. https://thewaroftheworldsimmersive.com/

A teď už k modelu

Jde o takzvaný Fighting machine, tedy údernou část invazních sil. Tyhle trojnožky se mohly pohybovat vodou do hloubky 20 metrů, protože zhruba třicetimetrové jsou jejich nohy, což dává představu o měřítku. Tu délku nohou jsem trochu zkrátil, aby se mi vešly na papír a byly stabilní. Pokud byste chtěli mít reálně proporční model, měla by mít ta delší část nohou zhruba dvojnásobnou velikost, takže ji buď vytiskněte dvakrát a napojte, nebo si můžete vyrobit delší díl z čistě bílého papíru a zabarvit. Jako základní zbraň mají tepelný paprsek, který v pohodě taví železo a vypařuje lidi. Jak víme, parník Thunderchild sice jednu z těchhle věcí zničil, ale pak byl nejdříve zneschopněn černým kouřem, který je zřejmě nějakou biologickou zbraní, a poté mu byla roztavena přední část, takže šel ke dnu i s celou posádkou.

TIP: Paprsek jsem v booknooku, který mi z modelu následně vznikl, nasimuloval tavnou pistolí a diodou svítící uvnitř lepidla.

Model by měl být poměrně jednoduchý na sestavení podle dodaného nákresu. Poznámky k němu jsem psal pouze k noze B, ale vesměs platí pro všechny. Součástek je minimum a těch, u kterých by mohl nastat problém, je ještě míň. Kabina jde opravdu slepit takto z jednoho kusu a měla by držet docela pěkný tvar. Stejně jako její spodní část, která na ni přiléhá. Tady vděčím neznámému tvůrci předchozího modelu, který se kdysi v ručně kreslené podobě válel po internetu. Jeho kabinu jsem přejal a upravil pro pohyblivé nohy. Výřezy do kabiny lepte jako první a přední nohy, respektive jejich napojení taktéž. Pak už by se tam nedaly nandat nebo vemi těžko.  Zbytek modelu jsem pak konstruoval nanovo podle Trimovy kresby.

Model ke stažení zde [PDF]

Sdružené nohy, které má Trimův Marťan, jsem zjednodušil na jednu rouru, kterou celou včetně spoje prochází špejle, tím udržíte nohy krásně rovné a Marťan bude stabilní. Pokud byste je ale chtěli složitější, myslím, že 3 špejle slepené k sobě, přejeté šmirgl papírem a nabarvené bílou barvou poslouží prakticky stejně.

Jediný problém mého modelu by mohl být s uchycením zadní nohy, kde budete muset asi trochu improvizovat, protože součástky jsem sice před rokem úspěšně slepil, ale přesné pořadí zapomněl a teď nemám, jak bych to zopakoval. Pokud se vám to nebude dařit či vymyslíte lepší řešení než to mé, můžeme model upravit, změnit proporce kloubů apod. Zde ale klidně můžete být nepřesní, protože zadní kloub a nohu stabilizuje a kryje spojler.  

Komentáře

Koukam, že budu muset něco spráskat, aby se tu ty Tripody nepřemnožily. Naštěstí mám nějaké Star Wars 3D puzzle z tenké překližky, takže bude o čem psát.

Ještě od tebe mám jeden x-wing, ale tohle jsem musel dostat z hlavy :) Lepil jsem ho ve stejnou dobu jako ty ostatní

Každý národ má takové politiky jaké si zaslouží -> Svůj svět si musíme zasloužit!

Přidat komentář