RECENZE: Temné blues v New Orleans, František Kotleta
Článek od: Madla Pospíšilo... - 08.02.2023
Čtvrtý a závěrečný díl s Tomášem Koskem, doktorem religionistiky a paranormálním detektivem, není nutné čtenářům bruntálského řezníka příliš představovat. Pro ty, kteří by zcela náhodou nevěděli, o kom je řeč, je zde malá rekapitulace.
S postavou Tomáše Koska, zaměstnance advokátní kanceláře Kouda a spol., se poprvé setkáváme v povídce Příliš dlouhá swingers party, která vyšla v antologii Martina Fajkuse Temné časy. O pár let později se k tomuto textu přidalo pár dalších povídek a byla na světě stejnojmenná kniha. A právě první díl této série rozdělil početný národ příznivců Františka Kotlety na dva nesmiřitelné tábory. Jedni z nich Koska nesnášeli a láli, cože tohle bylo za kotletovinu, druzí pak příběhy plné sexu, magie, krve a akčních scén doslova milovali.
O dva roky později se Koskovi příznivci mohli těšit na další akční řežbu plnou asijské magie, souložení, sečných i palných zbraní. Začaly Velké problémy v malém Vietnamu. Ve druhém díle autor navíc čtenářům nabízí ucelený příběh, který se liší od předešlého formátu na sebe navazujících přéběhů.
V Posledním tangu v Havaně, třetím díle téhle ujeté koskoviny, se Kotleta opět vrací k ověřenému pojetí vzájemně provázaných povídek. I tady se to hemží hustodémonsky krutopřísnými hláškami, tělními tekutinami rozličných charakterů, sexuálními scénami spjatými s magií.
Jenže i Tomáš Kosek stárne. A proto je nutné i jeho příběh zavčasu ukončit. A to rozloučení je… počkej si… legendární. S Tomášem Koskem se tak čtenáři mohou naposledy setkat v Temném blues v New Orleans, v příbězích prosycených hudbou, voňavým rumem a lahodně zamřelým krokodýlím masem. I když o tom posledně jmenovaném by se daly vést četné spory. Ve druhé povídce Temného blues se ocitáme v rodné hroudě, ve mně tak blízkých Jeseníkách, kde si Kotleta bravurně hraje se slovanskou mytologií. Děj plný jezinek si mě získal na první dobrou a ze stránek jsem zcela zřetelně cítila pach rozkládajícího se dřeva, vlhkého mechu a kluzkého bahna. V povídce třetí se z moravských luhů a hájů dostaneme až do Věčného města. V Římě totiž někdo morduje kardinály a ne zrovna křesťanským způsobem. Ale Tomáš Kosek i tento zapeklitý problém vyřeší. Ve čtvrtém textu se ocitáme uprostřed pouště, s magií silnou jako peklo samo. A Kosek už cítí, že si z něj mystické techtle mechtle berou víc, než je zdrávo. I přesto se pustí do pátého případu, který ho zavede až na divukrásný Reunion, kde však začíná být horko i na zdejší poměry. A tady, na ostrovní výspě Francie, kouzla Koska téměř zničí. A magií prosycený ostrovní ráj se tak stane jeho téměř nedobrovolným vězením.
Byl to vskutku legendární odchod! Paranormální detektiv se mi v tomto posledním díle zdál mnohem dospělejší a vyzrálejší než v dílech předcházejících a nutno dodat, že mi trošku chyběly nedospělé pubertální vtípky, které jsem na této sérii milovala. Ale i literární postavy zrají a je tedy dobře, že si i Tomáš Kosek užije zasloužený důchod. Kde a proč, to už si musíte přečíst sami.
Pokud patříte k obdivovatelům příběhů prosycených sukubami, čarodějnicemi, mýty a kouzly smíchanými s větší než velkou dávkou sexu, nesmí vám tahle poslední koskovina rozhodně protéct mezi prsty.
Temné blues v New Orleans
Autor: František Kotleta
Série: Tomáš Kosek 4.
Žánr: Literatura česká, fantasy
Vydáno: 2022
nakladatelství: Epocha
Počet stran: 416
Jazyk vydání: český
Autoři obálky: Lukáš Tuma, Luis Royo
Vazba knihy: měkká / brožovaná
ISBN: 978-80-278-0099-5
- 2155x přečteno
Přidat komentář