RECENZE: Zbyněk Dach, Blesky a šílenství

Článek od: Kamba - 07.02.2025

Přechází uprostřed místnosti nervózně sem a tam. Zdá se, že si tě vůbec nevšiml. Je až obskurně ověšený různými náramky, amulety a prsteny. V každé ruce má jednu bojovou magickou hůl a zlobně si cosi mumlá pod vousy. Najednou si tě všimne a není rád, že tě vidí v pracovně. Cítíš z něho bezbřehou nenávist a v jeho očích spatříš hlubiny šílenství. Magické amulety na jeho těle září a z bojových holí mu s praskotem vyšlehávají plazmatické výboje.

Po neskutečných osmnácti letech se Zbyněk Dach vrátil k psaní gamebooků a je vidět, že je po dlouhé pauze při chuti a se spoustou nových nápadů. Dnes se podívejme na jeho nejnovější knihu Blesky a šílenství.

Hráč je v roli učně přijat do čarodějné školy Blesků, pověstné svými bojovými mágy. Jednoho dne během studií ale dojde k ničivému incidentu, při špatné manipulaci s neznámým reliktem celou školu zachvátí zkáza a chaos. Nováčkovy schopnosti tak budou otestovány na nejvyšší míru v boji o život v troskách magií přesycené školy.

Budu předpokládat, že pravidla série Negart group znáte, popíšu tedy pouze rozdíly. Kromě standardní Síly a Životů má postava tři další charakteristiky: Magie (udává počet kouzel, které může postava v každém souboji seslat), Příčetnost (charakterizující mentální zdraví postavy) a Vůle (doplňková schopnost důležitá ve chvíli, kdy je Příčetnost nízko). Příčetnost je nejinovativnější mechanika v gameboocích, co jsem za poslední dobu viděl: nedává herní bonusy, ani se nepoužívá pro žádné testy. Má jen takový drobný efekt: pokud začne klesat, přestane se hlavní postava ovládat a začíná se chovat náhodně. Takže si hráč nemůže vybírat herní odkazy tak, jak by se mu líbilo, ale jsou zvoleny hodem kostkou. A pokud klesne ještě níže, pak každé rozhodnutí postavy je vždy automaticky to nejděsivější (místo pomoci stařičkému mudrci s dřívím mu rozšlapete záhonek… případně něco ještě horšího).

Soubojový systém je podobný jako v celé sérii, ozvláštněný bojovou magií: Hráč si dělá katalog bojových kouzel, které se pak všechny spustí na začátku každého souboje. Funguje to zajímavě, nepřátelé jsou jiní, často s vlastní kolekcí kouzel a vyladit tu svou tak, aby fungovala, dá zabrat. Knihu bych hodnotil středně obtížnou.

Věděl jsi, že tvůj protivník bude silný, ale tak mocný příval bojové magie jsi nečekal. Chvíli statečně vzdoruješ, ale nakonec podlehneš a tvé dobrodružství zde končí. Kéž by o něm bardi složili epos – o hrdinském sebeobětování, o slavném posledním boji a o tom, že taková smrt nebyla marná. Jenže kdyby tady nějaký bard byl, nejspíš by o takovém patetickém pinožení epos stejně nesložil.

Kniha je psaná lehce, okořeněná humorem, viz předchozí úryvek. Humor byl chvílemi černý, až brutální, což mi přišlo osvěžující. Příběh je velmi hezky vystavěný, má několik dějství, někdy je lineárnější, někdy se více větví, takže výsledný efekt je delší putování s dostatečným prostorem pro opakované hraní. Když jsem už měl putování úspěšně za sebou, stále jsem se do něj vracel a zkoušel si hrát s Příčetností, konkrétně dohrát jako šílenec. Nízká Příčetnost má totiž i své klady, ale správné balancování na hraně mi několik pokusů dalo zabrat.

Dobrodružství se odehrává v jiném koutu světa Impéria, s vlastní historií a zeměpisem. Jeho objevování je hodně přirozené, postava může během putování sbírat různé knihy, které pak může po večerech pročítat a dovídat se tak další informace o svém okolí.

Ve výsledku jsem velmi spokojen, Blesky a šílenství se automaticky zařadily mezi mé nejoblíbenější díly série. A ačkoli konkurence z dílny Mytaga byla loni ohromná, má za mě našlápnuto na titul gamebook roku 2024.

Blesky a šílenství
Autor: Zbyněk Dach

Vydáno: Perseus
Edice: Negart group (16.)
Ilustrace: Petr Bauer
Vazba knihy: měkká / brožovaná
ISBN: 978-80-87010-49-5

Přidat komentář