RECENZE: Jiří Mikulík, Věž havranů

Článek od: Kamba - 12.03.2025

S čtvrtou knihou jménem Věž havranů se děj celé série Gabriela Knoxxe pomalu posouvá do poloviny. Základ pevného spojenectví lidských měst pod vedením hraběte McRoye a guvernéra Rynella byl položen, nyní je potřeba jej posílit. Kněžce Raywě se podařilo vypátrat místo úkrytu jednoho z legendárních lidských čarodějů jménem Dradascan Eull. Válka se blíží a magie bude nezbytně potřeba. A kdo jiný by se měl vydat Dradascana vyhledat, než Gabriel.

Vzhled knihy i pravidla jsou beze změny oproti předchozímu dílu, prostě vše tak, jak má být. Jedinou změnou, kterou si pro nás autor připravil, je detektivní prvek v podobě systému stop, které čtenář hledá a vyhodnocuje a podle úspěšnosti se pak odehraje závěrečné finále. Díky systému stop je závěr dobrodružství velmi variabilní, bohužel na úkor zbytku putování. To je totiž nezvykle lineární, nedají se moc volit různé přístupy podle buildu. Samozřejmě, postavy jsou už unikáty, každá učinila spoustu herních rozhodnutí, takže průchod mají trochu jiný. Ale na plejádu možností první knihy, kdy se dalo procestovat úplně jiné části světa a jediné společné odkazy byly ty na začátku a na konci, můžeme tak akorát vzpomínat.

Díl od dílu se stávají čím dál zajímavějšími souboje: různé zbraně mají různé bonusy, pokud mám dýku, můžu ji před střetnutím hodit, soupeř odpoví kouzlem, pokud ho neporazím hned, zakouzlí pak toto kouzlo... Souboje mě v tomto díle fakt bavily. Co už mě ale bavilo méně, byl příběh. Je sice příjemné vidět, jak se buduje spojenectví a nálada je pozitivní, ale celkově mám z tohoto dílu pocit, že se vlastně nic nějak zvlášť nehýbe. Závěr byl takový do ztracena, přišlo mi, že jsem se nic extra nedozvěděl, kromě jednoho vodítka, kam pokračovat dále.

Z výše řečeného se může zdát, že dobrodružství není dobré. To ani náhodou! Problém je ten, že mě Jiří Mikulík předchozími díly namlsal, a tak je laťka vysoko. Přesto se pořád jedná o velmi kvalitní, funkční gamebook, přinášející notnou porci zábavy. Kéž by jeho kvalit dosahovaly všechny v současnosti vydávané knihy.


Tři bratři Knoxxové nejsou jediní nositelé tohoto jména, existuje ještě jeden Knoxx: Morgar (vrah). Jedná se o jejich nevlastního sourozence, temného a nenávistného, závidějícího všechno, co trio bratrů v životě mělo, ale on ne. Je to Renegát, důsledek důležitého herního rozhodnutí z první knihy. Lidé ho také znají jmény Mistr zloděj, Nájemný zabiják nebo Tři mince. Je spojován s událostí, které se říká Krvavá noc.

Leif (válečník) poznal Sílu lásky a dal se do Služeb klanu.

Erik (hraničář) také zakusil Sílu lásky a získal přízvisko Dvě tváře.

Darian (vrah) trpí špatnými rozhodnutími, která jsem dosud během dobrodružství učinil. Problémy špatného buildu, které se objevily v knize třetí, se zde prohloubily. Ani na čtyři pokusy se mu nepodařilo překonat nástrahy Věže havranů a nalezl na ostrově svůj hrob. V dobrodružství již pokračovat nebude.


Jiří Mikulík
Věž Havranů

Vydáno: 2018 , H.R.G.
Počet stran: 420
Ilustrace/foto: Jan Kordina
Autor obálky: Alena Kubíková
Vazba knihy: měkká / brožovaná
ISBN: 978-80-907397-7-2

Přidat komentář