Raven Kennedy: Pozlacená
Nejasné hranice: Diplomacie balancující na hraně (ne)důvěry
Je s podivem, že série o Kchratovi se dostala v knižní podobě ke čtenářům až v roce 2024. Již v době předcovidové totiž bylo vydání na spadnutí a Marie Domská byla nejzářivější hvězdou Ceny Karla Čapka a Ikcherat (neboli Kchrat) se vyhříval na výsluní popularity, i když spíše jen v určitém segmentu povídkymilovných čtenářů. I proto nelze než s povděkem kvitovat, že se téhle rozlehlé série ujal Host a dal prvnímu dílu s názvem Nejasné hranice šanci.
Dva proti světům (a předsudkům)
Nejasné hranice jsou čistokrevnou sci-fi nebo space operou, jak je libo. Ale nečekejte žádnou rozmáchlost – jedná se v podstatě o komorní drama pro dvě hlavní postavy, které se snaží ovlivnit svět kolem a okolí naopak tlačí na ně. Hodně se pracuje s pocity, celá kniha je zaměřena především „dovnitř“ – do emocí, přemýšlení. Není to lehké konzumní čtení, pokud nemáte chuť zamyslet se nad textem, pak budete zřejmě zklamáni utahaností děje.
Vše stojí na jednoduché premise: po havárii lidské kosmické lodi na okraji je řadová navigátorka Erin zachráněna vojákem šatchranské říše, Kchratem. Je nucena žít spolu s nově objeveným mimozemským druhem, se kterým doposud lidstvo nebylo v kontaktu – obě civilizace spolu dokáží hovořit, ale šatchrané jsou na mnohem vyšší technologické úrovni.
Název knihy, Nejasné hranice, je v tomto případě naprosto trefný. Postupně s tím, jak se příběh odvíjí, se dostáváte pod kůži Erin i Kchratovi, vnímáte, jak ony zmiňované hranice, předsudky a nedůvěra pomalu, pozvolna mizí, jak mezi nimi vzniká spíše pouto než vztah. Každý z nich nese svou vinu, své selhání, své břímě. Možná proto jsou schopni se pochopit a hledat společnou řeč.
Uvnitř a navenek
Jenže mimo vztah dvou hlavních postav narážíme na hranice diplomacie. Kchrat je geneticky vyšlechtěný voják, účelový, smrtící, zatímco Erin obyčejná navigátorka. Oba mají tušení, co je diplomacie, ale praktické zkušenosti žádné. Navíc Kchrat není kvůli svému vzhledu připomínajícímu monstrum z filmu (představte si, jak bychom asi koukali na tvora podobného Vetřelci kdyby přišel coby diplomat) přijat lidmi nikterak vřele a už jen předsudky jsou pro mnohé neřešitelným problémem. Erin se ho sice snaží – místy až hystericky – bránit, ale i ona má dost vlastních problémů.
Co říct a neříct? Jaké požadavky si s ohledem na cíle obou ras klást a co už je přes čáru? Je pobyt u druhé rasy dobrovolný, nebo už je to klec? Kniha klade mnoho otázek, ale výstup z nich je především tlak a protitlak, protože každý z diplomatů má své zadání co chce která strana z kontaktu získat, a toto zadání se nutně nemusí slučovat s jejich osobním přesvědčením. Faktor nedůvěry, strachu z neznámého, ale i omezená znalost konvencí jednotlivých stran…
Odlišné pohledy
Marie Domská tuhle mezidruhovou partii sehrála opravdu působivě. Pravda, Erin občas svým přístupem „já jsem oběť“ a fňukáním umí lézt na nervy, ale to jsou jen drobné vady na kráse, které vyznění příběhu nikterak nesnižují. Při čtení si několikrát řeknete, že takhle by to klidně mohlo být – žádné idealizování, ale opravdu nelítostné zacházení, kterého se hostům občas dostane a jasně vymezená očekávání, která na sebe s hlasitým třesknutím narazí, i když se snaží obě rasy hledat nějaký průnik.
V tomto ohledu je třeba pochválit i nelineární vyprávění, takže mnoho motivů a dílčích zápletek je odhalováno postupně, aby se nakonec celý obraz poskládal a vše do sebe zapadlo. Postupně se podíváte očima obou protagonistů na obě civilizace, a díky tomu dokážete lépe pochopit postavení obou hlavních protagonistů jak u „své“ rasy, tak i u „té druhé“, ale především pohled na sebe samé a sebe navzájem.
A přesně to je tím, o co v Nejasných hranicích jde především.
Marie Domská: Nejasné hranice (Kchrat I.)
Vydal: Host, 2024
Obálka: Kamila Severová
Počet stran: 456
Cena: 469 Kč
Piráti z Maracaiba: Utkejte se s legendárním Johnem Silverem na vlnách Karibiku
Marek Skřipský: Děsy první republiky
Italský gambit
Byť je Vladimír Šlechta dlouhá léta autorem fantastiky, není pravdou, že do svých románů ze série Krvavé pohraničí nebo Oggerdův cyklus občas nepropašoval nějakou tu detektivní linku. Nyní mu ovšem v nakladatelství Mystery Press vychází Italský gambit, čistokrevná historická detektivka, a to je trošku jiný šálek kávy. Přinejmenším proto, že se řídí jinými pravidly než výše zmíněné žánry.
„Italové se vydávají z vlašské země do Prahy, kde se navzájem vraždí.“ „Bah,“ mávl rukou pan Želinský. „Italové se mezi sebou vraždí neustále. V Praze i ve svých domovských městech. Je to součást jejich temperamentu.“ (str. 204)
Tak předně: historická detektivka musí být zasazená do konkrétního období a autor by neměl vařit z vody, ale měl by mít nastudovány dobové reálie. Vladimír Šlechta se rozhodl svůj příběh zasadit do Prahy roku 1597. Zápletka sama se točí okolo početné italské /vlašské komunity žijící v té době v naší stověžaté. Hlavním hrdinou a zároveň vypravěčem (protože stejně jako v drsné škole prezentované Chandlerem či Hammetem by jím měl být soukromý detektiv, jenž se nevyhýbá násilí vůči zločincům a jeho hlavním cílem je za každou cenu dopadnout vraha) je vysloužilý voják a šlechtic Jakub Jelínek z Hiršbergu. Proto je příběh vyprávěn jeho ústy.
Angelo přikývl. „Chápu. Také by mě pobouřilo, kdyby v ulicích vraždili prokurátory nějací Boemové.“ (str. 75)
Když jste zchudlým šlechticem, který si na živobytí musí přivydělávat lekcemi šermu, nemůžete si dovolit odmítnout úkol, jehož splnění by vám mohlo přinést nejenom pár grošů navíc, ale i zlepšení sociálního postavení – a místokancléř českého království Kryštof Zelinský má pro Jakuba přesně takovou práci. Doprovodit italského šlechtice Domenica z Říčan do hlavního města neznělo Jakubovi a jeho příteli, měšťanovi Matěji Sádlovi, jako těžký úkol. Jenže po cestě je malá skupina jezdců přepadena bandou italsky mluvících rabiátů, Jakub rychle pochopí, že tady něco nehraje. A když je pak za bílého dne zastřelen prokutátor David Rydl, má mladý šlechtic, jež sloužil pěkných pár let v italském pluku, o práci postaráno. Podle svědeckých výpovědí byla totiž velitelem loupežníků a tím kdo zastřelil nebohého prokurátora pravděpodobně ta samá osoba.
Šlechta má historické souvislosti i dobové reálie perfektně nastudované a navíc si zvolil téma, kterému se skoro nikdo nevěnuje. Tím samozřejmě myslím Vlachy nebo Italy žijící v období vlády Rudolfa II. v Praze. Díky autorově precizní přípravě se o této stránce naší historie dozvíte opravdu hodně. Občas však při líčení historických souvislostí sklouzne jeho hrdina ke školometskému výkladu, který spád děje dost narušuje a místy až nudí. Když například Jakub spěchá přes Staroměstské náměstí, neopomene čtenáři povědět pár vět o Staroměstském orloji a Mistru Hanušovi. Jindy zase neváhá autor zastavit průběh šermířského souboje, aby rozebral všechny bojové postoje a finty, které oba soupeři použili, načež celý výklad ukončí větou: „Teď se můžete vrátit o pár odstavců zpátky a přehrát si celou situaci.“ (str. 270) Na jednu stranu je fascinující, kolik věcí o šermu a dalších dobových reáliích autor ví, na druhou stranu by jich více než malou část mohl směle přesunout do oddílu vysvětlivek, který stejně najdete v závěru knihy. Pak by detektivní pátrání mělo mnohem větší spád.
„Těmi ošumělými ulicemi musí kráčet muž, sám morálně neošumělý, muž nepošpiněný a bez bázně. Takovým mužem musí být detektiv v tomto druhu příběhu. Je hrdinou, je vším. Musí být celý muž, normální a přitom neobyčejný muž. Je osamělý a je hrdý tím, že s ním budete jednat jako s hrdým člověkem, nebo budete velmi litovat, že jste ho kdy spatřili… Myslím, že kdyby takových jako on existovalo víc, dalo by se ve světě žít mnohem bezpečněji, a přitom ne tak nudně, aby nestálo za to v něm žít.“ (Raymond Chandler)
Jakub Jelínek by mohl být přesně takovým prototypem soukromého detektiva. Válečný veterán, urputný ve svém pátrání, muž, který se nebojí vzít do ruky zbraň, ale zároveň se nestydí dodržovat morální kodex. A vlastně on svým způsobem i takový je, dokonce občas přihodí nějaký ten ironický komentář. Problém ovšem je, že je v něm toho cynismu a ironie méně než školometského poučování. Je to vážně škoda, protože takhle je Šlechtův vlašský salát sice stravitelnější než vývary páně Vondruškovy, ale méně výživný než Steinovský biftek Červenákův. A vážně tu nemluvím o potocích krve v ulicích. Podtitulem Italského gambitu je slogan Nebezpečná Praha Rudolfa II., a pokud autor přidá v chystaném druhém dílu na nebezpečí a tísnivé atmosféře a ubere na zajímavých, ale spád děje zdržujících popisech, nemusí přidávat hektolitry krve a čtenáři tu přesto budou mít hodně kvalitní historickou detektivku, kterých je v našich vodách stále strašně málo.
Vladimír Šlechta: Italský gambit
Vydal: Mystery Press, 2024
Obálka: Martin Stehlík
Počet stran: 328
Cena: 399,- Kč
FOTO: Jan Procházka
W40K: Space Marine 2 – Hodní fašisté zachraňují vesmír v záplavě testosteronu
Joker: Svět
René Vaněk: Kovové nebe
Slzy zítřka: Neplačte, zítřek nepřijde
Povídková sbírka Slzy zítřka z pera debutujícího autora Jiřího Honse nás zavede do temných zákoutí městské periferie, do kriminálního podsvětí, do světa pracháčů, kteří si mohou dovolit všechno, do soukolí vojenských zájmů, na cizí planety či do klonovací laboratoře. Lidé kolonizovali Měsíc a Mars včetně některých jeho měsíců a pouští se i dál do neznámých koutů vesmírů, kam se dosud nikdo nevydal. Nicméně lidem samotným se nedaří o nic lépe než dnes, možná ještě hůř. Realita je mnohem bezohlednější, protože moderní mechanismy, které nás měly chránit před hladem nebo nám zajišťovat bezpečí, úplně selhávají. Autor si vytvořil vlastní univerzum, do kterého pak zasazuje jednotlivé příběhy. A také si volí pro tento svět typické hrdiny pohybující se na okraji společnosti, nebo jedince, kteří na krutost světa doplatili, případně se stali nechtěně nástrojem dalšího útlaku.
Musím však přiznat, že futuristické kulisy mi přišly poněkud kašírované, jelikož autor klade mnohem větší důraz na bojové scény, střílečky a honičky v autech (případně kosmických plavidlech). Ano, sem tam se objeví nějaká vědecká vychytávka opřená zejména o nanotechnologii, nebo superbrýle či klonovací kit pro domácí použití. Jenže jejich popisem se autor příliš nezdržuje, rozhodně ne tolik jako u zbraní. Scény, kdy hrdina vykonává nějakou činnost vytěžující mozkovnu, zaberou tak dva odstavce, akční scény se pak rozpínají na několika stranách. Už z toho je vidět, nač se zaměřuje autorova pozornost. Ale proč ne, když nemá čtenář chuť se mazat s nějakými vědeckými postupy, ale těší se na pořádnou porci akční zábavy, je určitě u sbírky Slzy zítřka správně.
Uspokojení mu pak může přinést podrobný popis zbraní, jejich mechanismů a podobných věcí – to se bude líbit hlavně milovníkům military, ale zapřisáhlý scifista se bude nejspíš nudit. Kdyby se totiž odmyslely všechny futuristické kulisy, příběh by se odehrál naprosto stejně. Hrdinové v tomto světě žijí i přemýšlejí stejně jako kdyby patřili spíše do 20. století. Místo Mariner City by klidně mohlo být Chicago nebo jiné průmyslové město plné prázdných brownfieldů a místo pouště na vyprahlé planetě Tenkoff třeba Atacama, jen místo ve skafandru by tam vojáci běhali v plné polní. Přesto je znát, že kromě zbraní autor miluje také vesmír a lákají ho představy možného uspořádání lidské civilizace, pokud bychom se pokusili obydlet i jiná kosmická tělesa a snažili se o soužití s mimozemskými rasami. Bohužel ani tady lidstvo nezíská žádné plusové body – chování kolonizátorů je podobné chování otrokářů z doby dobývání Ameriky.
Ale nechci zase autorovi tolik křivdit. Sci-fi má zřejmě rád a čte ho, jak se dá vysledovat na inspiračních zdrojích. Povídka s hrdinou Baxem silně připomíná Enderovu hru a má i dost podobnou pointu. Povídka Omyl o hledání tajemné brány do jiné dimenze je dokonce povedenou literární anekdotou na známé téma. Autor čerpá inspiraci i u českých klasiků, nejspíš obdivuje i Ondřeje Neffa, protože jsem někde zahlédla narážku na Arkádii (čtvrť na obydleném Měsíci), a „pouštní“ povídka Démantový kříž mi náladou připomínala Faberovu Knihu nových zvláštních věcí. Ale to je nakonec v pořádku, scifista se tak i v novém univerzu může cítit jako doma.
Povídky mají obvyklou stavbu, dějová linka rychle plyne (bez anticipací, občas drobný flashback do hrdinova života, do minulých zážitků). Zápletka má většinou velmi shodný průběh. Hrdina se dostane do nevýhodné situace a je přinucen udělat něco, co se mu zpočátku příčí (naklonovat mrtvou dceru, upravit smrtonosný virus, ukrást cenný artefakt…), ale nakonec se podřídí a úkol splní. Právě v té chvíli se však něco zvrtne, hrdina se dostane do úzkých, má namále, už už přijde o život, když ho náhle někdo zachrání (přítel, kolega, budoucí zaměstnavatel). Prostě idylická záchrana ve stylu deus ex machina. Povídky také mají bez výjimky optimistický konec, i když tomu předchozí děj nenasvědčuje (viz třeba šťastné přistání při ztroskotání na Proximě Centauri b).
Co může čtenář uvítat, jsou nekomplikované postavy – vlastně bych měla být upřímná a napsat emočně ploché postavy. No, opravdu je občas složité, aby hrdinové vůbec něco prožívali, a to i ve chvíli, kdy jim jde o život nebo jsou svědky něčeho děsivého. Prostě nic, ani ťuk. Zejména u povídek v er-formě působí postavy jako typické „oko kamery“, bezvadně zachytí, co se kolem nich děje, klidně do sebemenších detailů (zaostření kamery), ale na ně to nepůsobí nijak. Vstanou, jdou dál, prchají, střílejí – jako roboti. Ovšem u akční zábavy čtenář asi víc nečeká a sáhodlouhé psychologické rozbory by ho otrávily.
Neodpustím si ještě jednu poznámku k postavám – Honsův fikční svět zahrnuje totiž pouze mužské hrdiny. Trochu to vypadá jako svět bez žen, ale sporadicky se sem tam nějaká mihne, ovšem pouze v nějaké stereotypní roli typu „matka“ či „sekretářka“, bez sebemenšího vlivu na děj či zápletku. No, přiznejme si, takto pojatá budoucnost je dost nereálná, vidíme přece kolem sebe, že se na veřejném životě (a koneckonců i na páchání zločinů) podílí obě pohlaví téměř stejným dílem. Leda, že by si zařádil nějaký tajemný virus a ženy téměř vymřely. Na nic takového si ale z povídek nevzpomínám. Autor tíhne ke stereotypům i v případě vedlejších mužských postav (tlustý zloun, hloupý bodyguard), takže to bude spíš záměr.
K nejpůsobivějším povídkám patří první dvě s hrdinou Sidem. Mají spád a dobře vypracovanou pointu. Díky zvolené ich-formě můžeme nahlédnout do Sidova nitra, ne že by šlo o nějaký přebujelý sebezpyt, to ani náhodou, ale přeci jen působí jako živý člověk a ne papírová figura. Ale ruku na srdce – Sid, gangster s laskavým srdcem, který vydělává na prodeji zbraní, je už sám o sobě paradox. Dítě ulice, které muselo obstát v krutém světě nepříliš přátelské společnosti a rvát se denně o jídlo, trochu připomíná klišé. Všichni těmto hrdinům přejeme, aby se vypracovali a měli se dobře, ale snad si nikdo naivně nemyslí, že člověk pohybující se v kriminálním prostředí jím zůstane nedotčen. Zásadoví zločinci pomáhající nezištně lidem ve svém okolí, moc uvěřitelní nejsou. A pokud pomáhají za prachy, pak je to prostě obchod jako jakýkoliv jiný.
Jistě, je tu touha po moci a bohatství, ale mnohem víc tu působí jiný nepřítel – chamtivost velkých anonymních korporací, proti kterým stojí obyčejný člověk a nemá šanci. Patrné je to zejména na povídce Pařba s mesiášem, v níž se hrdina Tomas ocitne v komunitě utvořené kolem charizmatického vůdce Mose Izabraniho. Ta je sice pojata dost idealizovaně, jelikož ani takováto společenství nejsou uchráněna před negativními aspekty. Přesto je tu princip důvěry, vázaný na osobní kontakt, postavený v kontrastu k opresivnímu systému, který člověka hlavně ždímá a tlačí do kouta, až z něj zmizí poslední zbytky lidství. To pak jednoho chuť na poctivé snažení přejde.
Když to shrnu, jedná se převážně o časopisecké povídky s nekomplikovanými postavami i dějem, v nichž je pokaždé nějaká porce akčních scén. Však také některé už časopisecky vyšly (Bastyho přelud a Hvězdy nad Mariner City otiskl slovenský sci-fi časopis Fantázia). Prověřeny byly také soutěží Cena Karla Čapka, tudíž nevadí, že je napsal autor, který se prosadil na literárním poli teprve nedávno. Jiří Hons dosud publikoval zejména ve sbírkách z literárních soutěží (Mlok, Drakobijci, Stíny věcí, Trapsavec a další). V roce 2022 mu vyšel sborníček Doutnákovy divné povídky, zasazený do trampského prostředí.
Slzy zítřka jsou tudíž jeho debutem na poli fantastiky. Věřím, že pro svou nenáročnost se bude kniha dobře číst a čtenářům líbit. Autorovi nejde o sdělení ničeho hlubokomyslného, a pokud zaznívá nějaká kritika, je přímočará a bez zbytečných tanečků. Ke snazší percepci textu přispívají také krátké věty. Jediné, co mě trochu mrzelo, je občasná absence otazníků v případě, že se očividně jedná o otázku; totéž se týká vykřičníků ve větách u nichž je patrné, že postava něco zvolala v emočně vypjaté situaci. Možná je to geniální autorův tah, kdy v podstatě vše, co v literárním textu lze, zjednodušil na základní rovinu, a tak se povídky dobře a snadno čtou, nevyžadují po čtenářích žádné složité znalosti ani potřebu si sáhnout do svědomí, končí dobře, tudíž vytváří dojem, jak jsou fajn, čtenáře nezahanbují, že něčemu neporozuměl nebo že se v nějakém nešvaru či negativním chování poznal.
Na otázku, zda nedokážeme vést naši civilizaci lepším směrem, si však musí každý odpovědět sám. Možná už to zašlo tak daleko, že nedokážeme. Takhle jsme se ptali už na konci 80. let minulého století, a to se zdálo, že už je za pět minut dvanáct. Ale kdoví, třeba ty pomyslné hodiny poskočily jenom o vteřinku a ještě je čas.
Procentuální hodnocení: 60%
Jiří Hons: Slzy zítřka (e-book)
Vydala: Nová vlna, 2024
Počet stran: 225
Cena: 148 Kč
Knižní novinky – říjen 2024
LEVIATAN – Velkolepý postkatastrofický příběh právě dorazil! (PR)
Madeleine Eliot: Hon na krále démonů
Zopakuje Fediverse úspěch Cambridge Analytica?
Fediverse a jiné decentralizované sítě s protokolem ActivityPub usnadňují analýzu příspěvků za účelem vytvoření psychologických profilů uživatelů a cílení politických témat. Umožňují to veřejné příspěvky, které mohou být sbírány a analyzovány pomocí robotů.
Po skandálu s Cambridge Analytica zpřísnil Facebook svá pravidla a API. Omezil přístup aplikací k datům přátel uživatelů, ukazuje uživatelům, kdo přistupuje k jejich datům, hromadnou analýzu příspěvků umožnil jen některým vědeckým pracovníkům (nakonec ji zrušil úplně, protože se bojí toho, co se bude dít před prezidentskými volby USA 2024) a zavedl automatizované nástroje pro detekci a blokování podezřelých aktivit.
Ne, že bych zde chtěl Facebook nějak chválit. A ne, že bych věřil, že to všechno funguje ve prospěch uživatelů. Spíš bych chtěl poukázat na to, že pokud Threads, připojené do Fediverse, nasbírá dostatečně velkou uživatelskou základnu, bude vytváření psychologických profilů opět snadnější a Meta bude mít na celé téma snadnou odpověď: „Způsob fungování protokolu ActivityPub nám neumožňuje zamezit hromadnému sběru dat. Uživatelé a administrátoři jednotlivých instancí by měli být informováni o rizicích a aktivně chránit své soukromí pomocí dostupných nástrojů a nastavení.“ Nebo něco na tento způsob.
O co šlo v kauze Cambridge Analytica?Cambridge Analytica byla Britská politická poradenská firma, která se specializovala na analýzu dat a strategickou komunikaci pro volební kampaně.
Cambridge Analytica nelegálně získala osobní údaje až 87 milionů uživatelů Facebooku prostřednictvím aplikace s názvem „This Is Your Digital Life“. Aplikace shromažďovala údaje nejen od uživatelů, kteří ji používali, ale také od jejich přátel na Facebooku, což vedlo k masivnímu sběru dat.
Shromážděná data byla použita k vytvoření psychologických profilů voličů. Tyto profily pak byly využity k cílené politické reklamě a k ovlivňování veřejného mínění během různých volebních kampaní, včetně prezidentských voleb v USA v roce 2016 a referenda o brexitu ve Velké Británii.
Skandál byl odhalen bývalým zaměstnancem Cambridge Analytica Christopherem Wylie, který promluvil o praktikách firmy. Toto odhalení vedlo k obrovskému pobouření veřejnosti, právním vyšetřováním a zásahům regulátorů. Facebook čelil značné kritice za to, že neochránil data svých uživatelů a musel zaplatit pokuty a čelit přísnějším regulacím.
Skandál měl dalekosáhlé důsledky pro ochranu osobních údajů a soukromí na internetu. Zvýšil povědomí o rizicích spojených se sdílením osobních údajů na sociálních sítích a vedl k přijetí přísnějších zákonů na ochranu osobních údajů, jako je například GDPR (Obecné nařízení o ochraně osobních údajů) v Evropské unii.
Jak fungovala aplikace „This Is Your Digital Life“?Aplikace se prezentovala jako psychologický test a uživatelé, kteří ji používali, museli udělit souhlas s přístupem k jejich osobním údajům na Facebooku.
Tato aplikace nejenže sbírala data o uživatelích, kteří ji používali, ale také měla přístup k datům jejich přátel na Facebooku. To znamená, že pokud jeden uživatel povolil aplikaci přístup, Cambridge Analytica mohla získat informace i o všech jeho přátelích, aniž by s tím tito přátelé souhlasili nebo o tom věděli.
V té době měl Facebook API, které umožňovalo vývojářům aplikací přístup k velkému množství osobních údajů uživatelů. API poskytovalo přístup nejen k veřejným informacím, ale i k soukromým datům, jako jsou lajky, přátelé, příspěvky a další interakce na Facebooku.
Před rokem 2014, kdy Facebook zpřísnil svá pravidla, měli vývojáři aplikací možnost přistupovat k datům přátel uživatele, což výrazně zvyšovalo množství získaných informací. To znamená, že i když aplikaci použilo jen několik stovek tisíc uživatelů, mohlo to vést k získání údajů o desítkách milionů dalších lidí.
Opatření, která Facebook zavedlFacebook čelil kritice za to, že jeho tehdejší API umožňovalo široký přístup k osobním údajům bez dostatečné kontroly a ochrany soukromí. Proto omezil přístup k datům prostřednictvím svého API. V současné době je mnohem obtížnější získat osobní údaje uživatelů Facebooku ve stejném rozsahu a způsobem, jakým to udělala Cambridge Analytica.
Meta (Facebook) nyní výrazně omezuje přístup aplikací k osobním údajům uživatelů. Aplikace mohou získat pouze data, ke kterým jim uživatelé explicitně udělí souhlas, a to pouze data toho uživatele, nikoliv jejich přátel. Jak to funguje prakticky ale nevím, protože jsem z Facebooku odešel už před lety a nechci se tam vracet jen kvůli tomu, abych zkoumal jeho aktuální prostředí a možnosti. Předpokládám, že pokud uživatelé aplikaci chtějí použít, stejně nakonec podlehnou a přístup k datům aplikaci umožní.
Nicméně to vypadá, že Facebook podnikl kroky k zamezení hromadného sběru dat jeho uživatelů. Ale jak je vůči tomuto problému imunní Fediverse? Tedy aplikace jako například Mastodon, kde uživatel jakékoliv instance může vidět příspěvky jakéhokoliv uživatele, z jakékoliv jiné instance (pokud není blokovaný).
Jaká opatření nabízí Fediverse?Uživatelé Fediverse mohou nastavit, zda jejich příspěvky budou veřejné, dostupné pouze pro jejich sledující, nebo pro vybranou skupinu uživatelů. Veřejné příspěvky jsou dostupné pro každého, kdo má přístup na Fediverse, což zahrnuje i různé instance.
Pokud jsou příspěvky veřejné, může je číst kdokoli, kdo má přístup k Fediverse. To znamená, že je možná analýza trendů a chování uživatelů na základě jejich veřejných příspěvků.
Pokud uživatel nastaví své příspěvky jako soukromé, teoreticky se tím může připravit o sledující. Pro ostatní je obtížnější zjistit, že vytváří zajímavý a užitečný obsah. Navíc to je ochrana proti hromadnému sběru dat pouze dočasná. Je jen otázkou času, kdy uživatel umožní sledování nějakému dobře maskovanému robotu.
V principu je možné vytvářet nástroje pro sledování a analýzu veřejných dat na Fediverse. Ukázal nám to Martin Malý, známý též pod přezdívkou Adent, který během několika hodiny vytvořil seznam nejaktivnějších uživatelů českého Fediverse (nyní již pod správou někoho jiného) a dále doplnil témata, kterým se daný uživatel věnuje (témata pocházejí z hashtagů, které o sobě uživatel sám na Mastodonu vyplnil).
ShrnutíVeřejné příspěvky na platformách jako Mastodon jsou přístupné komukoliv, včetně automatizovaných nástrojů (robotů), které tato data mohou sbírat a analyzovat.
Obsah veřejných příspěvků může být analyzován za účelem zjištění názorů, postojů a nálad uživatelů vůči různým tématům, včetně politických.
Pokud robot získá přístup k vašim soukromým příspěvkům tím, že se stane vaším sledujícím, může to představovat riziko pro vaše soukromí.
Sběr obsahu: Roboti mohou procházet veřejné příspěvky a ukládat data pro další analýzu. To zahrnuje textové příspěvky, komentáře, lajky a další interakce. Současné AI modely navíc začaly umožňovat automatickou analýzu obrázkového obsahu.
Sentimentová analýza: Automatizované nástroje mohou analyzovat text příspěvků za účelem určení sentimentu (pozitivní, negativní, neutrální) a identifikace klíčových témat.
Profilování: Na základě historie příspěvků a interakcí lze vytvářet psychologické profily (Big Five) uživatelů, doplněné o jejich politické názory, preference a postoje.
Detekce trendů: Analýza velkého množství příspěvků může odhalit širší trendy a nálady ve společnosti.
Proč si myslím, že je to problém?Ve Fediverse existuje reálné riziko sběru a analýzy veřejných příspěvků za účelem vytvoření psychologických profilů a cílení politických témat, podobně jako tomu bylo u Cambridge Analytica. Čím více uživatelů ve Fediverse bude, tím větší toto riziko bude. Díky tomu, že si kdokoliv může vytvořit vlastní instanci, může vzniknout rozsáhlá síť nenápadných robotů, pracujících pro jednoho zadavatele. Díky decentralizaci nebude možné dohledat, že tito roboti spolupracují.
Už moje data někdo sbírá?Hromadně nejspíš ještě ne. Mastodon má v tuto chvíli asi 15 milionů uživatelů (robot@mastodonusercount@mastodon.social), u kterých by šlo analyzovat jejich příspěvky. Nemyslím si, že se v tuto chvíli vyplatí analyzovat tak malou a specifickou skupinu „podivínů“ ve Fediverse. Stačí jeden pohled a hned má člověk představu, jaká skupina lidí se ve Fediverse vyskytuje.
Ve srovnání s Threads, které se chce připojit do Fediverse, je to zanedbatelné množství. V srpnu 2024 mělo Threads 200 milionů aktivních uživatelů. To už bude dostatečně různorodá skupina. S množstvím uživatelů bude růst i množství jejich příspěvků a interakcí, bude to dostatečně reprezentativní vzorek společnosti, díky kterému půjde odhadnout nálada ve společnosti. Takže je jen otázkou času, kdy sběr a analýza dat začne.
Jak se bráním sběru dat já?Abych pravdu řekl, nijak zvlášť se nebráním. Jako uživatelé budeme vždycky tahat za kratší konec. A jako tvůrce obsahu to mám ještě složitější. Buď se do relevantních aktuálních témat zapojím a budu vidět nebo budu takticky mlčet, nic nenapíšu a nikdo mě nebude znát.
Ostatně taktika nic nezveřejňovat, nic nekomentovat ani nelajkovat je asi jediný způsob, jak sběru dat zamezit. Proto jsou tak časté příspěvky (a nadpisy článků) plné negativních emocí. Negativní emoce vás donutí reagovat a zapojit se. Některé příspěvky jsou tedy záměrně provokující a polarizující, aby se lidé hádali a šla snadněji analyzovat nálada a názory uživatelů.
Na sociálních sítích by se ale nemělo mlčet, lepší je reagovat na správné věci, být užitečný a přemýšlet.
Moje desatero pro chování na sociálních sítích Nechlub se, inspiruj Nemachruj, pomáhej Nepodporuj šíření virálního obsahu Než nasdílíš, přemýšlej proč a za jakým účelem to někdo vytvořil Pozor na co reaguješ, každá tvoje akce zvyšuje dosah Nekrm trolly. Poznáš flame téma? Nezapojuj se do něj Sleduj ty, co nešíří polarizační obsah Sleduj ty, co sdílejí „novinářsky kvalitní“ média Odkazuj a zvyšuj dosah užitečným Digitální stopa = uhlíková stopa. Každý bajt žere energii, ať je tvůj bajt užitečný Zdroje a doplňující informace k tomuto tématu„Novinářsky kvalitní“ média lze definovat například takto https://www.nfnz.cz/rating-medii/
Datový vědec jménem Aleksandr Kogan, pracující pro britskou vojenskou konzultační firmu Cambridge Analytica, shromáždil přes 87 milionů přímých zpráv uživatelů Facebooku, novinek a příspěvků, tato data byla poté použita pro cílenou politickou reklamu během Brexitu a politické kampaně Spojených států v roce 2016.
O kousek jiný pohled nabízí článek „Proč jen blokování Meta’s Threads nebude stačit k ochraně vašeho soukromí, jakmile se připojí k fediverse„. Upozorňuje na kyberšikanu některých menšin, které následně odešli pryč z Facebooku. Tito lidé už nechtějí, aby se jejich jméno, natož pak příspěvky, dostaly znovu k lidem, před kterými z Facebooku odešli.
Seznam instancí (adminů instancí), kteří so rozhodli, že budou Threads blokovat naleznete na https://fedipact.online/
Meta ve své výroční zprávě (10-K) z roku 2022 i 2023 píše: „Pokud se nám nepodaří udržet stávající uživatele nebo přidat nové uživatele nebo pokud naši uživatelé sníží míru interakce s našimi produkty, naše příjmy, finanční výsledky a podnikání mohou být významně poškozeny.“ To znamená, že META hledá nové cesty, jak získat další uživatele.
Odtud jsem čerpal hlavně odkazy na další zdroje a pravděpodobně jsem přebral i nějakou nosnou myšlenku článku. https://www.linkedin.com/pulse/threading-argument-fediverse-patrick-delaney/
The post Zopakuje Fediverse úspěch Cambridge Analytica? appeared first on TátaGeek.blog.
Požírači duchů: I mrtví rádi smaží, ale zábava s nimi rozhodně není
Clay McLeod Chapman nám v Požíračích duchů přináší v podstatě příběh starý jako lidstvo samo. Erin pozná na vysoké tajemného umělce, Silase, a společně s dalšími dvěma kamarády, Amarou a Tobiasem, se sjíždí pomocí LSD a jiných různorodých mňamin dokud nenastane čas, aby se z nich stali zodpovědní dospělí. A ačkoliv u Erin by tahle ambice byla, Silas je neustále na cestě mezi léčebnou, relapsem a jejím gaučem.
Tentokrát je to s ním ale mnohem horší. Silas, celý život posedlý touhou spatřit ještě jednou svoji matku, která zemřela při autonehodě, pravděpodobně jede na něčem mnohem horším než doposud.
Vše se zlomí ve chvíli, kdy Erin konečně rupnou nervy a rozhodne se po další neúspěšné odvykačce svého manipulativního ex vyhodit z bytu. Den nato je mrtvý, ale ještě předtím stihne Erin poslat vzkaz, aby ho našla a spojila se s ním.
A tady to máme! V podstatě klasický antický mýtus o Orfeovi a Eurydice. Jen s tím rozdílem, že Orfeus (Erin) v tomto případě nemusí putovat podsvětím, ale stačí, aby se nechal(a) posednout prostřednictvím nové drogy, jíž se říká Duch. A taky… no… Orfeus nemusel vyzvracet Eurydiku v podobě ektoplasmy, aby se s ní mohl jen na chvíli setkat.
Jenomže pak jsou tu ještě další přízraky. Revenanti bez domovů bloudící ulicemi, které uživatelé Ducha přitahují a kteří udělají cokoliv, aby z nich slízali všechno, co byť jen esenciálně, připomíná život, o nějž dávno přišli.
Duchové v knize, stejně tak jako obecně v současnosti, už nejsou jen kdysi živí lidé trýznění na věčnost, ale nosné symboly. V tomto případě jde o závislost, žal ze ztráty a útěk před toxickým vztahem nebo strachem ze změny. V kombinaci s chováním těch, kdo se je snaží vyvolat, dostáváme kontrast vytvářející strach z něčeho, co po dočtení knihy neodezní jako dopaminová odměna z toho, že jsme zvládli nadpřirozeno, které v reálném životě nepotkáme. Naopak, nějakou dobu přetrvá a donutí vás přemýšlet nad tím, jestli ten divný pan smažka onehdy v noci na Karláku procházel jen špatným tripem, nebo se ho dotýkalo něco, co my nemůžeme vidět.
Z nepochopitelného důvodu mají Požírači duchů na českých knižních portálech nízké hodnocení kvůli nesympatickým postavám a nechutným scénám, jako by čtenáři zapomněli, že strach nemá být příjemná emoce. Stejně tak závislost na drogách. Vykreslení postupného propadu Erin pod vliv Ducha jen proto, aby se znovu shledala s těmi, které ztratila, působí důvěryhodně a znepokojivě, takže pokud jde čtenáři o jednorázový bubuefekt, bude zklamaný. Jen chci říct, že probohasvatýho, pokud máte dojem, že jste byli znechuceni u knihy o drogách a posmrtném životě, kde se po aktérech sápou zpola rozložené mrtvoly, autor dosáhl toho, co chtěl a měl by za to dostat body navíc.
Tolik k obhajobě knihy, u které můžu říct, že jsem se nikde dlouho nezasekl, tempo bylo rychlé, čtivé. Ale právě ta přímočarost je něco, co jí trochu ubírá na kráse, ačkoliv vzhledem k mentálnímu stavu protagonistky je pochopitelná. Ono přece jenom, když se dostanete do sekty, co si vypěstuje závislost na houbě, která vám dovolí vidět vaše zesnulé milované, přepínáte jen mezi módy utéct před realitou/přežít.
Dále bych pak možná vytknul závěrečný villain speech, k němuž dojde při odhalení, kdo vlastně stojí za celým komplotem distribuce Ducha a co je jeho cílem. Je to téměř bondovsky archetypální a trochu to kazí dojem plynulého přechodu k uspokojivému klimaxu. Stejně tak po chvíli začnete tušit, jak se asi Duch pěstuje a co je jeho hlavní esencí.
Požírači duchů nejsou pro každého. Anotace sice slibuje devadesátkový nihilismus s nádechem Klubu rváčů a Donnieho Darka, ale na tato dvě díla můžete zapomenout. Je to spíš Šestý smysl na houbičkách. Jednorázový tripík, co sice není ztráta času, ale po chvíli postupně odezní. Ale přesto ve vás zanechá občas se vynořivši mikroobavu z toho, kolik přízraků si v sobě vlastně neseme.
Clay McLeod Chapman: Požírači duchů
Vydal: Laser, 2024
Překlad: Roman Lipčík
Počet stran: 344
Cena: 295,- Kč
Madla Pospíšilová Karasová: Němý křik
Válečníci Azerothu: Komiksová perla ze světa Warcraftu
Chtělo by se říct, že Válečníci Azerothu jsou tu čistě k potěše fandů populárního „Wowka“. Ale to není tak úplně pravda – fandové si sice užijí příběhy o něco víc, protože znají souvislosti, ale v každém příběhu je výchozí situace jemně nastíněna, takže i neznalci se budou alespoň v hrubých obrysech chytat. A píšu to především proto, že i „nehráči“ v téhle sbírce kratších komiksových příběhů mohou najít mnoho zajímavého, takže by byla škoda, aby ji minuli.
Troufnu si říct, že většina povídek v knize má to, co ocení všichni milovníci epické fantasy. Rozehrává se situace kdy povstává pekelná horda a hrozí zaplavit svět. Povstávají hrdinní obránci, fanatičtí nebo naopak zbabělí sympatizanti… Jinými slovy: dostanete silné, charismatické hrdiny ocitající se většinou v situaci, kdy musejí udělat obtížné rozhodnutí a jsou tlačeni na hranici svých možností. Příběhy tak díky nutnosti vybrat si vyznívají naléhavě, a čtenář dostává to, s čím má podvědomě Warcraft spojený – „velké události“ (i když jde většinou spíše o jejich předzvěsti či náznaky), kvalitní příběh a situace, na kterých mnohé závisí.
Postupně se spolu s různými a různorodými hrdiny proplétáte událostmi tří herních datadisků (Warlords of Draenor, Legion a Battle for Azeroth) v celkem jedenácti povídkách. Jak již bylo řečeno: scénáře jsou vydařené a mají jiskru. Pro znalce je na počátku příběhu vždy uvedeno kdo – ať již frakce, nebo přímo postava – je hlavním hrdinou daného příběhu. Nahlédneme mezi orky, budeme svědky bojů a utváření aliancí i politických her před a během invaze a ponoříme se do minulosti některých známých postav, které ovlivní budoucnost. Záměrně nejdeme příliš do detailu, fanoušci Warcraftu si zalistují na stránku s obsahem a budou mít jasno, ale tenhle podařený komiksový sborník má obrovský potenciál nalákat i nováčky bez znalosti herního universa!!
K dobrému příběhu patří i kvalitní kresba. A ta opravdu nechybí. Vše začíná od obálky… A když k tomu přidáme pevné desky, křídový papír a kresbu, která svým stylem ke světu Warcraftu dokonale pasuje, je radost už jen knihou listovat.
Na kresbě je znát, že se v příbězích vystřídalo několik různých kreslířů. Rozdíly ve stylu jsou viditelné, ale vždy se jedná o sytě barevné a především dokonale detailní obrazy, které umělci nacpali do malých rámečků a doplnili bublinami. Bojové scény mají dynamiku, přemýšlivé zase skvěle vyznívají. Tady zkrátka platí, že forma dokonale „prodává“ obsah, dodává mu na důrazu a pomáhá vyvolávat emoce. A i to je věc, která se s Warcraftem neodmyslitelně pojí.
Mnohé napoví i skicář na konci knihy a je škoda, že chybí pár slov o jednotlivých scénáristech a kreslířích.
Válečníci Azerothu jsou přesně tou knihou, na které si v souvislosti s epickou fantasy pochutnáte bez ohledu na to, zda jste jejím milovníkem nebo navíc také fandou Warcraftu. Kniha má jen jedinou chybu: některé příběhy končí možná až příliš brzo a čtenář by chtěl víc. Ale to nic nemění na tom, že Válečníci Azerothu patří k tomu nejlepšímu a nejpůsobivějšímu co zatím z Warcraftího univerza v češtině vyšlo.
World of Warcraft: Válečníci Azerothu
Scénář: Andrew Robinson, Robert Brooks, Matt Burns, Micky Neilson, Raphael Ahad, Cynthia Hallová, Steve Danuser, Christie Goldenová
Kresba: Ludo Lullabi, Nesskain, Alex Horley, David Kegg, Linda Cavalliniová, Emanuele Tenderini, Suqling, Antonio Bifulco, Miki Montlló
Překlad: Zuzana Komprdová
Vydal: CREW, 2024
Počet stran: 164
Vazba: vázaná
Cena: 489 Kč
Ukázkou si můžete zalistovat ZDE